Spørsmål og svar

Spørsmål og svar VIP Credit Card
Jeg har mistet kortet mitt, hva gjør jeg?

Svar: Ved tap av kort er det viktig å få sperret kortet så snart som mulig, for å unngå misbruk. yA Banks sperretjeneste er betjent 24 timer i døgnet, året rundt. Ring 47 23 20 46 20. Tips! Registrer nummeret i kontaktregisteret i mobiltelefonen din så er du på den sikre siden.  


Når får jeg faktura på kredittkort?

Svar: Faktura sendes ut per post eller  epost rundt den 5. og forfaller den 20. hver måned.


Hvorfor har jeg fått renteutgifter på mitt kredittkort?

Svar: Hvis hele saldo på fakturaen ikke er betalt innen forfall, beregnes rente fra kjøpstidspunkt. På kontantuttak i minibank beregnes uansett renter fra uttaktidspunktet.
Hvis du har minibankuttak en måned og betaler alt på forfall, vil rentene for uttaket fra forrige fakturautsendelse til datoen for innbetalingen fremkomme på neste faktura. Eks: Uttak 14.08. kr 1000,- På fakturaen pr 31.08. fremkommer renter fra 14.08 til 31.08. Du betaler alt på forfall 20.09. På faktura pr 30.09 vil det være renter fra 01.09 til 20.09.


Er det mulig å øke kredittrammen på kredittkortet?

Svar: Vi tar henvendelser om kredittøkning kun skriftlig, ikke per telefon. Send en forespørsel til service@vipcredit.no. Det vil bli foretatt ny kredittsjekk ved alle vurderinger om forhøyelse. En forutsetning for å kunne søke er at du har opparbeidet deg god historikk på dine innbetalinger.


Kan jeg sjekke saldo på kredittkortet?

Svar: Ja med SMS eller i nettbanken. Du finner mer informasjon her.


Hvordan kan jeg unngå fakturagebyr?

Svar: Dersom du velger faktura per epost, unngår du fakturagebyr på kr 35,-


Tilbys eFaktura eller Avtalegiro på kredittkort?

Svar: eFaktura kan du opprette i nettbanken din. Enten når du betaler fakturaen, eller ved å sjekke forslag til eFakturaavtaler eller register for eFakturaavtaler. Ta kontakt om du trenger hjelp til å sette opp avtalen. 


Hva skjer om jeg ikke klarer å betale en termin til avtalt tid?  

Svar: Dersom du ikke betaler en termin, vil minstebeløpet dobles neste måned, samt at det påløper et purregebyr på kr 60,-?Er det flere terminer etter hverandre som ikke blir betalt, vil du få tilsendt oppsigelse av full saldo, deretter vil alt bli oversendt til inkasso.?Dersom du betaler hovedkravet etter at fristen i inkassovarslet er utløpt, og kravet er sendt til inkassoselskapet for innfordring, har selskapene rett til å kreve inkassosalær. Salærsatsene er lovregulert i Inkassoforskriften §2-2 og 2-3 andre ledd.
Dersom du ser at du ikke vil klare å betale en termin, ta kontakt med banken så snart som mulig. Ofte vil det være mulig å komme til en ordning, f.eks betalingsutsettelse med en eller to terminer. Det er derfor viktig at du tar kontakt med oss med en gang du skulle få problemer. Det er mye enklere å finne en løsning på eventuelle problemer før en inkassosak er opprettet.


Jeg ønsker å inngå en avtale om nedbetaling, men gjelden min er sendt til inkasso?

Svar: Ta kontakt med inkassobyrået som du har mottatt brev fra. De er ofte villige til å inngå nedbetalingsavtaler.


På fakturaen min er det transaksjoner jeg ikke vedkjenner meg.

Hva gjør jeg?

Svar: Det kan forekomme at det kommer transaksjoner du ikke vedkjenner deg. Enten er det en feil, eller at du ikke husker å ha utført transaksjonen. For at vi skal kunne hjelpe deg er det nødvendig at du fyller ut et reklamasjonsskjema som vi videresender til Nets (tidligere Teller/Visa Norge). Reklamasjonsskjema må være signert og sendes oss i original. Det er viktig at du setter opp alle transaksjonene du ikke vedkjenner deg. All relevant dokumentasjon, som for eksempel kvitteringer, korrespondanse, politianmeldelse og lignende må sendes oss sammen med reklamasjonen. Reklamasjonsskjema får du ved å sende mail til service@vipcredit.no. Fint om du gir oss beskjed vedrørende hva reklamasjonen gjelder.  Enten stjålet/kopiert kort, internettproblemer eller uenighet i kjøpssituasjonen.